Drift

Consulta erbjuder en mängd olika drifttjänster som passar allt från det mindre till det mellanstora företaget.

Serverdrift

Vi tar över driften av all centralt lagrad data såsom ekonomisystem, e-post, kund- och supporthanteringssytem med mera. Vi flyttar med andra ord fysiskt era servrar från era lokaler till Consultas datacenter i Stockholm där underhåll och backup fortsättningsvis kommer ske. Detta för att de alltid ska vara tillgängliga och leverera en överenskommen tillgänglighet.

Virtuella servrar

Vår tjänst virtuella servrar innebär att vi levererar både serverkapacitet och licenser ”on demand”, och är den fortsatta utvecklingen av den virtualiseringstrend som dominerat IT-branschen de senaste åren. Tjänsten låter företag och organisationer av alla storlekar anpassa sin IT efter verksamheten istället för tvärtom.

Virtuella servrar är ett bra alternativ till traditionella servrar och shared hosting, så som webbhotell. Ni får mer kraft än ett webbhotell och mer flexibilitet, ni kan själva installera vilka program ni vill eftersom ni får full root/administratör-access.

Med en virtuell server kan ni snabbt skala upp och ner prestanda jämfört med en dedikerad server (där ni alltid har samma prestanda). Ni kan lägga till mer processorkraft, minne m.m.

Tack vare Consultas felsäkra arkitekur behöver servrarna i långt mindre utsträckning kopplas ner för driftsunderhåll eller drabbas av tillfälliga driftstopp.

Övervakning

Det här är en tjänst som ökar säkerheten och tillgängligheten för dig som kund.

Vår övervakningsplattform kontrollerar er utrustning var 30:e sekund, dygnet om, året om. Skulle er utrustning ge ”felaktigt” svar (eller inte svar alls), så skickas automatiskt larm till våra tekniker så felsökning kan startas. För bästa effekt kombineras denna tjänst med Serverdrift” och ”Virtuella servrar”.

Användarsupport

Supporten inkluderar problemavhjälpning, felsökning på datorer och applikationer som är förutbestämda och specificerade.

Områden som bland annat ingår i ”Användarsupport” är:

  • Allmän PC/Mac-support
  • Utskriftsproblem
  • Nätverksproblem

Vid problem kontaktar ni vår Servicedesk via telefon, e-post eller genom att själva registrera ett ärende via vår supportportal. Vi hanterar oftast era ärenden via telefon men kan vi inte lösa problemet på så sätt kan vi även fjärrstyra den krånglande arbetsplatsen och felsöka den över internet.

Om problemet skulle vara av en svårare grad som inte går att lösa via varken telefon eller fjärrstyrning skickar vi över en servicetekniker till er.

Klientsmart

Den här tjänsten är ett unikt koncept för distribution och underhåll av operativsystem och applikationer. Med ”Klientsmart” kan vi erbjuda våra kunder sänkta underhållskostnader per arbetsplats samtidigt som kunden får en säkrare mer stabil och flexibel användarmiljö.

Patchning

Denna tjänst innebär att en tekniker manuellt uppdaterar er server minst en gång per månad. Tidpunkten för denna uppdatering är helt valfri; de flesta kunder har valt patchningen sent på kvällen för att inte störa produktion. Tjänsten inkluderar även kontroll av serverns händelseloggar. Vid felmeddelanden åtgärdar vi felet så snabbt det bara går.